På
Microsofts Global Forum i Barcelona 2014 så jobbade vi mycket med 21 century
learning design och jag ska här nedan försöka förklara vad det är.
De hela har
att göra med den värld som vi lever i idag och vilka förmågor som våra elever
måste utveckla för att klara sig så bra som möjligt i denna.
I och med
att vi ständigt är uppkopplade till Internet så har vi möjligheter att komma åt
en enormt stor och föränderlig kunskapsmassa om allt möjligt . Vi har också
möjlighet att på helt nya sätt samarbeta med människor från hela världen.
Eftersom kunskapsmassan är så föränderlig och stor så måste vi lära oss att
dels hitta ny information och dels använda det vi redan vet i nya situationer.
Så vilka är
delarna i 21 CLD? ( Det finns en femgradig skala när det gäller alla dessa
delar. Tänkte ta upp detta i senare
bloggar. )
Collaboration
- Samarbeta
Att lära sig
samarbeta och jobba i grupp är viktigare än någonsin för att klara sig i denna
internationella värld.
Knowledge
construction - Kunskapsskapande
Begreppet
"ha kunskap om" har gått från att betyda konsumera, komma ihåg och
reproducera information till att betyda att den som lär sig aktivt konstruerar
förståelse för att sedan skapa kunskap som är ny och användbar för personen
ifråga. Aktiv förståelse kommer när den som lär sig är djupt engagerad i
relevanta idéer, ämnen och frågor. Har möjligheter att se kopplingar, mönster
och samband.
Self
regulation - Självkorrigerande
Tidigare har
det varit så att lärare har organiserat och dikterat elevers lärande. Det
elever måste lära sig nu är att ta ansvar för sitt eget lärande. De måste lära
sig att ta egna beslut baserade på tydliga lärande mål och kriterier för att
lyckas. Planera, genomföra och utvärdera sitt eget arbete. Lära sig använda
feedback på ett konstruktivt sätt.
Realworld
problemsolving and innovation - Verklighetsnära problemlösning och innovationer
I en
ständigt föränderlig och komplex värld blir det viktigare och viktigare att bli
en innovativ problemlösare. Detta kan man utveckla genom att vara engagerad i
verklighetsnära ämnen, möjligheter, utmaningar och problem för en verklig
publik. Skapa, designa och testa sina lösningar och idéer.
Use of ICT
for learning - Använda IKT i undervisningen
Istället för
att bara använda IKT för att presentera och konsumera information använder man
IKT för att förändra lärandet och upplevelserna i samband med lärande på helt
nya sätt. Sätt som inte var möjliga förr.
Skillful
communications - Skicklig kommunikation
I dagens
samhälle finns det många sätt att kommunicera på. Inte bara muntligen eller
skriftligen. Man kan använda bilder av olika slag, ljudfiler, film och en mängd
andra former av digitala presentationer. Här gäller det att använda det format
och den form som passar innehållet och publiken den är tänkt för.
…fortsättning
följer.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar