Reflektion på KEA projektet pass 1
Ett projekt i programmering 1 och kemi 1.
Att jobba i grupp
Alla vet hur svårt det kan vara att jobba i grupp. Som
lärare måste man vara tydlig med vad man förväntar av eleverna. Ta fram ett projektdirektiv
som talar om för gruppen vad projektet går ut på, vad lärarna har för mål för
grupperna och vad det är för resultat som lärarna vill se i slutet av
projektet. Motivera eleverna med mål som dels finns i kursplanen och dels
övergripande mål som t.ex. 24 century leraning skills ( http://www.p21.org/ ) och
att lära sig dela upp större uppgifter i mindre, fördela dem i gruppen och ta
ansvar för sin del av uppgifterna. Eftersom det är viktigt att varje
gruppmedlem vet vad den ska göra är det viktigt att rollfördela för att dela
upp ansvarsområden. Innan gruppen gör det så är det bra om gruppen vet något om
varje person i gruppen. Någon eller några lärakännavarandra övningar behövs
innan rollerna spikas. När man sen ska planera sitt projekt så är det
nödvändigt med en projektplan där lärarna beskriver i stora drag om vad som
kommer att behandlas i detta projekt. Att ha en actionpointlista där
eleverna kan dela upp uppgifterna är bra för det blir visuellt vem som gör vad
just nu samt vad som redan är utfört och vad som behöver göras i framtiden.
Ingen i gruppen behöver fundera vad man ska göra innan nästa möte äger rum.
Gymnasiearbete
Att jobba i projektform i grupp är ett utmärkt sätt att
förbereda för gymnasiearbetet i årskurs 3 på gymnasiet. Man tränar eleverna i
eget arbete och även att skriva en projektrapport. Nu behöver ju kanske
inte projektrapporterna i åk 1 och 2 vara lika utförliga som i åk 3 men de kan
åtminstone träna i att skriva rätt saker under rätt rubrik och att jobba med
något utifrån en frågeställning.
Reflektion på KEA projektet pass 2 programmeringen
Motivationen att lära sig koda när man vet att man har en
extern uppdragsgivare verkar högre än om eleverna inte lika lätt kan se en helhet
och sammanhang.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar