Naturvetenskap, läran om naturen runtomkring
oss
Observationer av naturen runtomkring oss.
Ex. Vatten finns i fast form som is, flytande
vätska vatten och i gasform som vattenånga.
Hypoteser, kvalificerat antagande om
verkligheten och frågor utifrån dessa
Utifrån det observationer man gör utformar man
hypoteser och frågeställningar.
Ex. Vatten är vid fast form(is) en mängd
atomer som sitter ihop i molekyler och rör sig väldigt lite. Vid flytande rör
sig molekylerna i två väteatomer och en syreatomer och vid gas är det molekyler
av två väte och en syreatom som rör sig fritt i rummet.
Frågeställningar som bygger på observationer och hypoteser
som:
○
Vilken betydelse har trycket för
aggregationstillståndet?
○
Hur påverkas ett system om energi tillförs eller
avges?
○
Hur skiljer sig vatten och något annat ämne i
fast, flytande och gas?
○
På vilket sätt påverkar bindningen den kemiska
föreningens aggregationstillstånd?
Hypoteser och
frågeställningar: https://evaberglund.wordpress.com/category/fragestallning/
Modeller
Exempel på fast, flytande och gas för vatten http://sciencelearn.org.nz/Science-Stories/Observing-Water/Solids-liquids-and-gases
Algoritmer
Is: två väteatomer och en syreatom sitter
ihop. Förenklas genom att rita en bild där alla dessa tre atomer sitter ihop
enligt kalott modellen. 25 molekyler skapas som placeras ut genom att
positionen i raden * bildens bredd blir positionen i x-led och radens nummer *
bildens höjd blir positionen i y-led. 5
molekyler * 5 rader.
Jobba sen fram någon algoritm för de andra
aggregationsformerna…
Vatten som flytande: två väteatomer och en
syreatom sitter ihop. Dessa rör sig fritt men nära de andra molekylerna.
Påverkas av gravitationen.
Gas: två väteatomer och en syreatom sitter
ihop. Dessa rör sig fritt i rummet och behöver inte vara nära varandra.
Påverkas inte av gravitationen.
Pseudokod
I initieringsmetoden:
Yta skapas.
För varje
molekyl upp till 25 molekyler
Skapa en sprite som
är en bild på molekyl
Ge den bredden 20
Ge en slumpmässig
position till denna sprite
Lägg in denna
sprite i arrayen av sprites
Färga ytan
svart
Rita ut
allt på ytan
Skapa en gräns
runt ytan
I frozen metoden:
Variabel för position i array får värdet 0
För varje rad upp till 5 rader
För
varje position i rad upp till 5:e positionen
Sprite ges position där x-position är position
i rad * bredd på sprite + ytans bredd/ 2 och y-position är radnummer * höjd på
sprite + ytans höjd/2
Öka variabel för position i array med 1
I fast form radas alla molekyler upp i ett
mönster.
I flytande form så får de flyta runt nära
varandra
I gasform så flyger de runt i hela rummet
studsar mot varandra och byter hastighet med varandra.
Programmerings syntax
Omvandla pseudokoden till syntaxkod i något
programmeringsspråk. Detta är skriptspråket
Touchdevelop.com
Initieringsmetoden:
Frozen metoden:
Skärmdump av fast form:
Reflektion på KEA projektet pass 8-10
Under pass 8 gjorde jag ett test på den teori vi gått igenom med hjälp av ett Socrative prov socrative.com . Under pass 9 jobbade eleverna i grupp och det märks att eleverna börja bli lite nervösa inför kommande redovisning. Det märks också att vissa som är gruppledare (går i åk 1) har lite problem att leda gruppen. Kan bero delvis på att det är åk 2 elever i gruppen.
Under pass 10 så jobbade IT- eleverna själva med användargränssnitt och simuleringar och det var full aktivitet och man var ivrig att komma vidare med sina appar.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar